Narodowy Program Rozwoju Czytelnictwa – podsumowanie ankiet czytelniczych w Szkole Podstawowej nr 8 „Nasza szkoła czyta”

Ankiety „Nasza szkoła czyta” zostały uzupełnione przez 104 osoby, głównie uczniów klas młodszych, ale także wypełniły je osoby dorosłe.  Ankiety te były anonimowe, uzupełniane dobrowolnie i składały się z trzech krótkich pytań. Oto ich podsumowanie:

  1. Co chciałbyś przeczytać ? – podaj tytuł książki lub autora.

Różnorodność podanych tytułów i nazwisk autorów jest tak wielka, że w tym podsumowaniu ograniczę się do podania wniosków, a szczegółowy wykaz autorów i tytułów książek  jest dostępny w bibliotece szkolnej.

Wnioski:

Uczniowie, którzy uzupełnili ankietę ze SP nr 8 najczęściej polecają do czytania książki autorów zagranicznych. Na 61 podanych tytułów 33 stanowią pozycje tłumaczone na język polski i stanowi to 54 % ogółu. Książki dla dzieci
i młodzieży autorów polskich to odpowiednio 46 %.

Tematycznie, książki polecane do przeczytania, podane przez uczniów, można zakwalifikować do następujących działów:

– przygodowe – 25 tytułów (40%),

– fantastyczne – 13 tytułów (21,3%),

– bajki dla dzieci – 10 tytułów (16,3%),

– przyrodnicze – 9 tytułów (14,7%),

– historyczne, komiksy – po 4 tytuły (6,5%),

– o sporcie i sportowcach, detektywistyczne i popularno-naukowe – po 3 tytuły     (4,9%),

– podróżnicze, obyczajowe – po 2 tytuły (3,2%).

W tym rozliczeniu procentowym należy jednak pamiętać, że większość podanych przez uczniów tytułów książkowych, nie można przypisać jednoznacznie do określonego działu, a mieszczą się one w kilku działach tematycznych naraz.

Według płci 45 % autorów polecanych książek to mężczyźni, 34 % to kobiety. Reszta to książki będące autorstwa wielu twórców.

  1. Co polecasz innym do przeczytania? – podaj tytuł książki lub autora.

Polecane przez dzieci i młodzież SP 8 książki do przeczytania, które zostały wskazane przez przynajmniej 2 lub więcej uczniów:

– seria „Felix, Net i Nika” Rafał Kosi (2 uczniów),

– seria „Opowieści z Narnii” Clive Staples Lewis (2 uczniów),

– „Leśne skrzaty walczą ze smogiem” Rafał Klimczak (2 uczniów),

– „Gang słodziaków” Renata Piątkowska (2 uczniów),

– seria o Franklinie Paulette Bouergeois  (2 uczniów),

– „Szary domek” Katarzyna Szestak (2 uczniów),

– „Dzieci z Bullerbyn” Astrid Lindgren (3 uczniów),

– seria „Magiczne drzewo” Andrzej Maleszka (4 uczniów),

– książki o piłkarzach (4 uczniów),

– seria o Harrym Potterze” Joanne K. Rowling( (5 uczniów),

– seria „Nela mała podróżniczka” (6 uczniów),

– seria o Barbie (6 uczniów),

– seria o „Ani z Zielonego Wzgórza” Lucy Maud Mondgomery (7 uczniów).

Wnioski:

Dla biorących udział w ankiecie uczniów nieistotne jest, czy książki są autorstwa polskich czy zagranicznych twórców.  W tym względzie jest równowaga, wskazano zarówno pozycje rodzime jak i zagraniczne. Dominują wśród nich zarówno klasyki literatury dziecięcej i młodzieżowej,  jak np. „Dzieci
z Bullerbyn” czy „Ania z Zielonego Wzgórza”, ale są też tytułu współczesnej beletrystyki młodzieżowej jak seria „Nela mała podróżniczka”, czy seria „Magiczne Drzewo” Andrzeja Maleszki. Głównie są to książki przygodowe,
o bogatej szacie graficznej, szczególnie wyróżnia się tutaj seria o Neli małej podróżniczce. Istotny wydaje się fakt, że biblioteka ZSO nr 1 posiada już większość wskazanych przez ankietowanych pozycji lub dokupiła je już z dotacji z Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa.

  1. Co powinno znaleźć się w szkolnej bibliotece – podaj tytuł książki lub autora, lub serię wydawniczą.

Książki polecane do biblioteki szkolnej, które zostały wskazane przez przynajniej 2 lub więcej uczniów:

– seria “After” Anna Todd (2 uczniów),

– seria “Gang słodziaków” Renata Piątkowska (2 uczniów),

– seria „Biuro detektywistyczne Lassego i Mai” Martin Widmark (2 uczniów),

– książki o zwierzętach (2 uczniów),

– wiersze Juliana Tuwima (2 uczniów),

– seria „Magiczne Drzewo” Andrzej Maleszka (3 uczniów),

– książki o tematyce piłkarskiej (3 uczniów),

– seria „Dziennik Cwaniaczka” Jeff Kinney (3 uczniów),

– seria „Nudzimisię” Rafał Klimczak ( 4 uczniów),

– seria „Ania z Zielonego Wzgórza” Lucy Maud Mondgomery (4 uczniów),

– seria o Barbie (5 uczniów),

– seria „Nela mała reporterka” (7 uczniów),

– seria „Harry Potter” Joanne K. Rowling (8 uczniów).

Wnioski:

Większość książek lub serii  wskazanych przez ankietowanych biblioteka posiada już od lat I jest to 53,8 % ogółu wymienionych książek. Nie posiadamy serii „After”, ale są to książki dla młodzieży starszej i dorosłych. Należy zakupić książki z serii „Gang słodziaków”, „Biuro detektywistyczne Lassego i Mai” serię „Nudzimisię” oraz „Nela mała reporterka”. Zainteresowaniem dzieci i młodzieży cieszą się zatem książki  o tematyce podróżniczej, fantastycznej, detektywistycznej i przygodowej oraz bajki dla najmłodszych.