2018/2019 Jak przejść przez kartkę papieru?

Czy zdarzyło się Wam kiedyś spojrzeć z zainteresowaniem na czystą kartkę papieru? Cóż za pytanie – powiecie zapewne – co może być ciekawego na pustej kartce?
Może i nic, ale pomijając fakt, że wiele ciekawych rzeczy można z niej zrobić (na przykład wycinanek czy zabawek) owa zwykła kartka papieru dostarczyła Małym Inżynierom szeregu spostrzeżeń natury ściśle geometrycznej.

To właśnie z kartką papieru pracowali Mali Inżynierowie, którzy uczestniczyli w drugich już zajęciach matematycznych dla klas IV Naszej szkoły w dniu 22 listopada 2018 roku.
Każdy z uczniów dostał białą kartkę formatu A4 i miał za zadanie wymyślić, jak przejść przez taką kartkę. Nie sądźcie, że w rozwiązaniu tego zadania kryje się jakaś pułapka? Bynajmniej. Rozwiązanie jest natury geometrycznej. Legenda głosi, że przyszłej królowej dawnego państwa Kartaginy, Dydonie, ofiarowano tyle ziemi, ile obejmie wołowa skóra. Pomysłowa królowa kazała pociąć skórę na bardzo cieniutkie rzemyczki, które połączone ze sobą opasały ogromny obszar ziemi. I na tym miejscu założono właśnie Kartaginę.

Mali inżynierowie pod czujnym okiem opiekunek – Małgorzaty Herchel i Ewy Podgórskiej w sztuczce z kartką papieru postąpili podobnie, lecz jeszcze dowcipniej. Sklejanie bowiem pociętych, cienkich pasków papieru byłoby zajęciem żmudnym, a poza ta tym zarzucono by nam, że nie wykroiliśmy dziury w kartce papieru. Uczniowie składali kartki na pół i nacinali je nożyczkami niczym falbankę, według ustalonego wzoru. Po rozłożeniu kartki powstał papierowy, zamknięty łańcuch, przez który bez trudu przechodzili.

Accessibility Toolbar