Marsz Godności Osób z Niepełnosprawnością Intelektualną

W dniu 23 maja młodzież i nauczyciele naszej szkoły już kolejny raz brali udział w MARSZU GODNOŚCI OSÓB Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ INTELEKTUALNĄ organizowanego przez Polskie Stowarzyszenie na Rzecz Osób z Niepełnosprawnością Intelektualną koło w Mielcu. Dzień Godności Osób z Niepełnosprawnością Intelektualną oficjalnie obchodzony jest 5 maja.

Wiele osób wzięło udział w przemarszu ulicami naszego miasta niosąc transparenty i pomarańczowe balony, kolor ten symbolizuje Dzień Godności. Pod Samorządowym Centrum Kultury uczestnicy marszu wypuścili do nieba balony. Następnie uroczystości przeniosły się do Domu Kultury, gdzie po części oficjalnej mieliśmy okazję zobaczyć wzruszające występy grup artystycznych nie tylko z Mielca. Mieliśmy możliwość spotkać również wielu byłych wychowanków z klas integracyjnych, co sprawiło nam ogromną radość.

Dzień Godności Osób z Niepełnosprawnością Intelektualną ma nam przypomnieć, że mieszkańcy z niepełnosprawnością stanowią jego znaczną część oraz skłonić do refleksji nad ich potrzebami, możliwościami oraz problemami i trudnościami w życiu codziennym. Żadna niepełnosprawność nie umniejsza godności człowieka ani wartości jego życia. Osoby z niepełnosprawnością potrzebują jedynie naszego wsparcia.
Rodzina, szkoła i środowisko lokalne są odpowiedzialne za rozwijanie u dzieci i młodzieży niepełnosprawnej poczucia godności osobistej, a zatem na nas wszystkich spoczywa obowiązek podejmowania działań, aby godność ta była szanowana, wzmacniana i chroniona.

Wychodząc barwnym pochodem na ulice Mielca chcemy poruszyć serca i sumienia różnych środowisk, kształtować opinię społeczną w kierunku akceptacji osób niepełnosprawnych, promować ich osiągnięcia twórcze oraz wspierać emocjonalnie ich rodziny.

Sylwia Leśniowska

Lekcja historii

Wiwat Maj , Trzeci Maj !
W tym roku mija 226 lat od uchwalenia Konstytucji 3 Maja.
W naszej szkole uroczystym apelem uczciliśmy to ważne wydarzenie..
Konstytucja 3-majowa była pierwszą w Europie i drugą na świecie przyjętą, spisaną ustawą zasadniczą, przygotowaną i wprowadzoną przez Polaków – patriotów- mimo sprzeciwu wielu , w kraju i za granicą. Konstytucja dawała Polsce szansę na ocalenie :
„…dla ugruntowania wolności, dla ocalenia ojczyzny naszej i jej granic z największą stałością ducha niniejszą konstytucję uchwalamy i tę całkowicie za świętą, za niewzruszoną deklarujemy…”

Okres wolności i nadziei trwał krótko, Polska zniknęła z mapy Europy na 123 lata, ale dzieło Sejmu Wielkiego pozostało na zawsze symbolem odrodzenia, ostatniej próby, mądrości Polaków. To po to przypominamy karty historii, by czerpać z nich siłę i mądrość, wartości, które pozwalały Polakom przetrwać:

„ I pomnij, jakimkolwiek chodzi
Los Twego życia szlakiem ,
Że każdy w raz tu się rodzi
Człowiekiem i Polakiem”

Na koniec apelu Dyrekcja wręczyła pamiątkowe dyplomy uczniom, którzy odnieśli szczególne sukcesy w nauce w bieżącym roku szkolnym:
1. Julii Kużdżał za wygranie konkursu „ Know America”
2. Natalii Burdzy finalistce konkursu „Wędrówki po Chinach”
3. Lea Leydet finalistce konkursu kuratoryjnego z j. francuskiego
4. Kamilowi Duszkiewiczowi finaliście konkursu z j. niemieckiego
5. Mikołajowi Miłosiowi laureatowi konkursu z informatyki
6. Erykowi Stawarzowi laureatowi konkursu z j. hiszpańskiego

Goście , uczniowie Szkoły Podstawowej nr 1 wzbogacili naszą uroczystość wspaniale prezentując pięknego poloneza. Serdecznie dziękujemy opiekunce przeuroczych małych artystów, pani Jolancie Dudzik.
W przygotowanie apelu zaangażowali się zarówno gimnazjaliści jak i licealiści naszej szkoły, pracując pod kierunkiem p. Joanny Morytko, p.Małgorzaty Herchel, p. Macieja Kosztyły.

« 2 z 2 »

Podsumowanie projektu „DEUTSCH HAT KLASSE”

Grupa uczniów naszego gimnazjum z klasy 2c ucząca się języka niemieckiego wzięła udział w ogólnopolskim projekcie ‘Deutsch hat Klasse ‘ / Niemiecki ma klasę’, organizowanym pod patronatem Instytutu Goethego w Warszawie.
Celem tego konkursu było takie zaaranżowanie sali lekcyjnej, w której prowadzony jest język niemiecki, żeby w maksymalny sposób sprzyjała uczeniu się języka i była przyjazna dla ucznia.
Mieliśmy wiele ciekawych pomysłów, które chcieliśmy wcielić w życie. Podczas cotygodniowych spotkań, na których miały miejsce istne burze mózgów dochodziliśmy do wspólnie wypracowanych kompromisów i rozwiązań. Najistotniejszym celem tego projektu była nasza partycypacja w aranżację sali. Tym razem to nie dyrekcja czy nauczyciel mieli wiodący głos w decyzjach, lecz my uczniowie.
Dzięki całemu procesowi planowania i wdrażania udało nam się w ramach tego projektu co nieco zrealizować, czym chcielibyśmy się pochwalić.

  • Jako że jesteśmy przedsiębiorczy, pozyskaliśmy sponsora, firmę Retech z Mielca
  • Wykonaliśmy plakat naszej grupy projektowej, który zyskał uznanie jury Instytutu Goethego i zajął 3. miejsce w konkursie na plakat. W rywalizacji wzięło udział 115 grup z całej Polski.
  • Jesteśmy ekologiczni, więc zorganizowaliśmy kącik ekologiczny i wzorcowo segregujemy nasze śmieci
  • Jesteśmy wrażliwi na piękno, dlatego urządziliśmy sobie małą galerię obrazów Gustava Klimta, nasze zdolne koleżanki z różnych klas namalowały piękne reprodukcje
  • Lubimy korzystać z ciekawych pomocy dydaktycznych, więc zrobiliśmy sobie kilka ciekawych ściąg, np. ściągę o pogodzie umieściliśmy na szybie, zaimki pytające umieściliśmy na kolorowych karteczkach i zerkamy na nie w razie potrzeby, a także podpisaliśmy najważniejsze przedmioty w naszej pracowni.
  • Wykonaliśmy kilkanaście tematycznych plakatów i wieszamy je z dumą na tablicach korkowych jak realizujemy poszczególne tematy.
  • Uporządkowaliśmy nasze pomoce w estetycznych nowo zakupionych pojemnikach, pudełeczkach i segregatorach
  • Mamy nowy designerski zegar, dzięki któremu wiemy ile jeszcze do końca lekcji
  • Archiwizujemy nasze pamiątki z podróży po krajach niemieckojęzycznych w postaci pocztówek i magnesów na nowej magnetycznej tablicy.
  • Zrobiliśmy różne plany ustawienia stolików: podkówkowy i wyspowy i zmieniamy ułożenie naszych stolików w zależności od sposobu pracy

Musimy przyznać, że nasza pracownia stała się przytulniejsza i sympatyczniejsza. Wielką frajdę sprawiało nam planowanie zmian. Poczuliśmy się odpowiedzialni za nasze działania i uwierzcie nam, nie jest to taka prosta sprawa, być za coś od początku do końca odpowiedzialnym. Cała nasza działalność w projekcie była prowadzona pod czujnym okiem naszej pani od niemieckiego, pani Marty Horeczy, która nas w ten projekt’ wciągnęła’.
Grupa projektowa ‘Deutsch hat Klasse’