10/18 2013

Czym są wymagania edukacyjne

Ocena użytkowników:  / 9
SłabyŚwietny 

Poradnik dla nauczycieli uczących nie tylko w klasach integracyjnych…

 

Poniżej znajdą Państwo materiały przydatne w pracy z uczniami oraz informacje, które mogą być pomocne przy tworzeniu indywidualnych programów edukacyjno- terapeutycznych (IPET)

Czym są wymagania edukacyjne ?

 

Wymagania edukacyjne są formułowane w oparciu o realizowany program nauczania oznaczają oczekiwane przez nauczyciela osiągnięcia ucznia.

 

Wymagania muszą zapewniać realizację celów edukacyjnych wynikających z podstawy

programowej w takim stopniu, w jakim jest to możliwe z uwagi na występujące u ucznia trudności w uczeniu się.

 

 

 Podstawowym celem dostosowania wymagań jest wyrównanie szans edukacyjnych uczniów oraz zapobieganie wtórnym zaburzeniom sfery emocjonalno-motywacyjnej. Poziom wymagań musi być adekwatny do możliwości dziecka, by mogło one mu sprostać.

Obszary dostosowania obejmują:          

 

Mówiąc o dostosowywaniu wymagań do dysfunkcji dziecka nie można zapominać o ocenianiu zachowania. Warto o tym pamiętać oceniając np. zachowanie ucznia ze zdiagnozowanym ADHD.

 

Najważniejszym problemem jest utrzymanie/wzmacnianie motywacji do uczenia się – jeżeli wymagania będą spostrzegane przez ucznia, jako leżące w granicach jego możliwości, wówczas będą skłaniały go do odpowiedniego wysiłku edukacyjnego.

Uczeń powinien mieć szanse otrzymywania ocen wg pełnej skali ocen.

 

DOSTOSOWANIE WYMAGAŃ EDUKACYJNYCH – zasady ogólne

1.

Uczniowie o inteligencji niższej niż przeciętna -

uzyskują słabe wyniki w nauce, pomimo dużego własnego nakładu pracy i intensywnej stymulacji rozwoju; program szkoły ogólnodostępnej jest dla nich trudny, a przede wszystkim zbyt szybko realizowany.

W tej grupie uczniów można mówić o obniżeniu wymagań pamiętając jednak, że obniżenie kryteriów jakościowych nie może zejść poniżej podstawy programowej. Konieczne jest dostosowanie zarówno w zakresie formy, jak i treści wymagań.

Ogólne wymagania co do formy :

m stopniu trudności

2.

Uczniowie słabowidzący

(dotyczy takiego osłabienia wzroku, które nawet przy użyciu szkieł

korekcyjnych wpływa negatywnie na osiągnięcia szkolne).

Sposoby dostosowania wymagań edukacyjnych:

kartkach większego formatu

3.

Uczniowie słabosłyszący

(dotyczy głównie dzieci, które używają aparatu słuchowego).

Sposoby dostosowania wymagań edukacyjnych:

4.

Specyficzne trudności w uczeniu się

(np. dyskalkulia, dysgrafia, dysortografia, dysleksja)

Dostosowanie wymagań dotyczy formy sprawdzania wiedzy, a nie treści.

Diagnoza dysleksji nie daje możliwości obniżenia wymagań.

Należy natomiast dbać o rozwój sfery emocjonalnej

.

Ogólne zasady postępowania z uczniem z dysleksją rozwojową :

klasie (gł. dzieci młodsze).

niedokończonych, tekstów z lukami

5.

Dzieci nadpobudliwe (nie tylko ze zdiagnozowanym ADHD)

 

– głównym problemem jest zachowanie tych dzieci, utrudniające prowadzenie lekcji oraz problemy w nauce, wynikające z trudności w koncentracji uwagi.

Ogólne zasady postępowania z uczniem nadpobudliwym :

konsekwencja; wszystkie konsekwencje pozytywne jak i negatywne wyciągać natychmiast

6.

Dzieci z MPD (mózgowe porażenie dziecięce) -

oprócz dominujących zaburzeń ruchowych (niedowłady kończyn, ruchy mimowolne, zaburzenia równowagi), występować mogą różnego stopnia opóźnienia rozwoju umysłowego, zaburzenia zachowania, uszkodzenia narządu wzroku, słuchu i nieprawidłowości w rozwoju mowy.

Ogólne zasady postępowania z uczniem z MPD

 

7.

Dzieci upośledzone umysłowo

Upośledzenie umysłowe - to stan niedostatecznej sprawności intelektualnej wskutek niedorozwoju lub uszkodzenia we wczesnym dzieciństwie tkanki mózgowej.

Dzieci upośledzone umysłowo w stopniu lekkim

charakteryzuje nieudolność syntetycznego ujmowania zdobytych wiadomości i wiązania ich w logiczne całości, ubóstwo wnioskowania i sądów.

Ogólne zasady postępowania :

okresów koncentracji

 

Dzieci upośledzone umysłowo w stopniu umiarkowanym

i znacznym -

bardzo duże utrudnienia w przyswajaniu pojęć abstrakcyjnych, w rozumieniu stosunków logicznych (przedoperacyjny poziom rozwoju poznawczego), mowa często jest agramatyczna,  bełkotliwa i niewyraźna, słownictwo ubogie.

Ogólne zasady postępowania

opowiadań związanych z życiem codziennym, często wprowadzać zajęcia praktyczne;

pracować z uczniem na konkretnych modelach, kolorowych ilustracjach, ruchomych

elementach

usprawniania grafomotoryki.

 

 

DOSTOSOWANIE WYMAGAŃ EDUKACYJNYCH

Nazwisko i imię:

Klasa:

Rok szkolny:

Numer opinii/orzeczenia:

Diagnoza:

ADHD – zespół nadpobudliwości psychoruchowej

Dostosowanie wymagań edukacyjnych w stosunku do możliwości uczniów dotyczy:

1. Zasad prezentacji materiału:

dań na mniejsze możliwe do

zrealizowania etapy,

zmniejszanie materiału przepisywanego z tablicy do zeszytu,

2. Form sprawdzania wiedzy i umiejętności:

3. Zasad oceniania:

 

 

 

 

 

Wymagania na poszczególne oceny dla uczniów

z opiniami i orzeczeniami

JĘZYK OBCY

OCENA

WYMAGANIA

Niedostateczna

uczeń nie opanował minimum wiadomości z języka obcego. Niechętnie uczestniczy w lekcjach, nie wykonuje ćwiczeń i zadań przygotowanych przez nauczyciela, nie posiada zeszytu ani podręcznika, nie odrabia zadań domowych.

Dopuszczająca

uczeń posiada uzupełniony zeszyt i podręcznik do języka obcego, wykonuje

ćwiczenia na lekcjach oraz zadania domowe. Opanował przynajmniej kilka

kluczowych słów z danej lekcji, nie potrafi ich właściwie napisać, ale ich

wymowa przynajmniej trochę przypomina wymowę danego

słowa w języku obcym. Potrafi dopasować obce słowa do ich polskich

odpowiedników. Potrafi wykonywać ćwiczenia gramatyczne bazując na przedstawionych przykładach zdań. Wykonuje ćwiczenia i zadania z pomocą nauczyciela. Popełnia błędy

zarówno gramatyczne jak i leksykalne. Słabo czyta, ale stara się odczytywać tekst, w razie dużych problemów z czytaniem, stara się powtarzać czytane przez

nauczyciela słowa i części zdania.

Dostateczna

uczeń posiada uzupełniony zeszyt i podręcznik do języka obcego, wykonuje

ćwiczenia na lekcjach oraz zadania domowe. Jest w stanie opanować

przynajmniej 7 słów z danej lekcji, potrafi je w miarę poprawnie wymówić, choć

może popełniać błędy w pisowni. Potrafi podać polskie odpowiedniki tych słów, dopasować obce słowa do ich polskich odpowiedników.

Potrafi wykonywać zadania gramatyczne bazując na przedstawionych przy

kładach, potrafi ogólnie scharakteryzować dany czas gramatyczny (operator, końcówka, zastosowanie, kilka charakterystycznych słów). Wykonuje ćwiczenia i zadania z pomocą

nauczyciela, ale również samodzielnie, a nauczyciel tylko monitoruje jego

postępy. Popełnia liczne błędy zarówno gramatyczne jak i leksykalne. Potrafi

przeczytać tekst, choć z licznymi błędami. Potrafi częściowo zrozumieć czytany

tekst i wydobyć chociaż kilka kluczowych informacji

.Dobra

uczeń starannie prowadzi zeszyt przedmiotowy do języka obcego, wykonuje

ćwiczenia na lekcjach oraz zadania domowe. Jest w stanie opanować większą

część słownictwa z danej lekcji i polskie odpowiedniki słów angielskich, choć

może popełniać nieliczne błędy w pisowni. Zna zasady zastosowania danego

czasu czy konstrukcji gramatycznej, potrafi utworzyć zdania w danym czasie,

choć mogą być one z nielicznymi błędami. Rozumie sens prostych tekstów i

potrafi wydobyć z nich kluczowe informacje i zapisać je. Potrafi samodzielnie

tworzyć proste teksty. Potrafi ładnie czytać, choć może popełniać nieliczne

błędy.

Bardzo dobra

uczeń starannie prowadzi zeszyt przedmiotowy do języka obcego, wykonuje

ćwiczenia na lekcjach oraz zadania domowe. Jest w stanie opanować większą

część słownictwa z danej lekcji i polskie odpowiedniki słów obcych. Uczeń ładnie

czyta, popełnia tylko nieliczne błędy w wymowie. Zna zasady zastosowania

danego czasu czy konstrukcji gramatycznej, potrafi utworzyć zdania w danym

czasie. Rozumie sens tekstów (prostych i złożonych)i potrafi wydobyć z nich

kluczowe informacje i zapisać je. Potrafi napisać i zorganizować tekst, choć

mogą występować w nim błędy gramatyczne, ortograficzne i interpunkcyjne.

Potrafi wypowiadać się w języku obcym na tematy z życia codziennego.

 Informacje zebrały: Sylwia Leśniowska i Aneta Filas